Over de kerk

De Kerk, een historisch en eigentijds gebouw met oog op de toekomst

Een van de meest markante bouwwerken in Meerkerk is ongetwijfeld de Hervormde Kerk. Het gebouw torent fier boven de omringende bebouwing uit. De oorspronkelijke kerk, vermoedelijk uit de 15e eeuw, stond aan een meer of moeras, wat waarschijnlijk leidde tot de naam Meerkerk. De kerk overleefde eeuwen, maar het westelijke gedeelte werd gesloopt rond 1828 omdat een kerkmuur op het naastgelegen schooltje dreigde te vallen. In 1832 is de kerk in verkleinde vorm, met het oorspronkelijke koor aan de oostzijde, weer opgebouwd. De kerk telde 365 zitplaatsen. Een tekort aan (zit- en leef)ruimte en het feit dat bepaalde zaken gemoderniseerd moesten worden, leidde tot een kerkuitbreiding die in 2020 is voltooid. De nieuwe aanbouw volgt de contouren van de kerk zoals deze tot 1832 was. In alle opzichten zijn oud en nieuw op kundige wijze met elkaar verbonden. Een grote groep trouwe vrijwilligers en professionals heeft harmonieus, in afhankelijkheid en vertrouwen aan dit Godshuis samengewerkt. Een plaats waar we al eeuwenlang als christelijke gemeente samen komen en waar hopelijk ook toekomstige generaties zich thuis zullen voelen.

Wees welkom, ook voor jou is er een plekje!

Meer weten over de kerkuitbreiding? Lees de Nieuwsbrieven hieronder of bekijk een opname van RTV Utrecht.

Nieuwsbrief 1, lange adem

Nieuwsbrief 2, graven in het verleden